LinkedIn voor Receptionisten

LinkedIn: de een is er dagelijks te vinden, de ander doet er vrijwel niets mee. Hoe zit dat met jou? Heb jij een profiel op LinkedIn? En zo ja: doe je er iets mee? In dit blog zoomen we in op de voordelen van LinkedIn voor jou als Receptioniste én wat jij kunt doen om hier optimaal van te profiteren! Voor extra inspiratie spraken wij met Daniëlle Poortenaar van Poortenaar Training & Coaching. Zij geeft regelmatig LinkedIn trainingen aan personen en bedrijven en deelde met ons haar beste tips & tricks!

Wat is LinkedIn?

LinkedIn is een (gratis) social netwerksite voor professionals. Oftewel, een netwerk voor mensen die werken. Misschien denk jij nog steeds – net als vele anderen – dat LinkedIn vooral ontwikkeld is (en gebruikt wordt) voor ‘mannen in pakken’, de so called ‘zakenmensen’. Maar dat beeld is echt een beetje achterhaald! Sterker nog, wist je dat – alleen al in Nederland – bijna 90.000 Receptionisten een LinkedIn profiel hebben? Dit maakt LinkedIn ook voor jou The Place to Be!

Waarom LinkedIn?

Waarom zou jij energie steken in LinkedIn? We geven je drie belangrijke redenen:

1: via LinkedIn krijg je de leukste banen aangeboden!

Hoe zou jij het vinden als je niet zelf op zoek hoeft te gaan naar een nieuwe baan als Receptioniste/Telefoniste of Office Manager maar dat mensen jou vinden en je precies die baan aanbieden die bij jou past? Klinkt goed toch? Als jij goed gebruik maakt van de kansen op LinkedIn kun je dat voor elkaar krijgen! Dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Maar hierover later in dit blog meer.

2: kennis opdoen

Op LinkedIn wordt heel veel kennis gedeeld. Ook over jouw vakgebied. Dus wil je bijblijven? Maak connectie met andere Receptionisten zodat je ook hun berichten ziet en leest. In tegenstelling tot Facebook, wat vooral een vriendenplatform is, is het op LinkedIn heel gebruikelijk om met elkaar te linken zonder elkaar persoonlijk goed te kennen. Dus trek je stoute schoenen aan en nodig andere Receptionisten uit om een connectie te maken. Stuur wel altijd even een zelfgeschreven berichtje met de reden waarom je wilt linken. Dat is wel zo persoonlijk. Ook kun je lid worden van Groepen op LinkedIn die gaan over onderwerpen die jij interessant vindt.

Trek je stoute schoenen aan en nodig andere Receptionisten uit om een connectie te maken.

3: bedrijven volgen 

Denk jij wel eens: ‘Bij dat bedrijf zou ik heel graag willen werken!” Of zijn er bedrijven die jou op een andere manier inspireren? Ga deze bedrijven volgen op LinkedIn. Op het moment dat zij een vacature hebben voor een functie die bij jou past of een interessant bericht plaatsen, verschijnt deze in jouw tijdslijn. Als je dan ook nog actiever wordt op de bedrijfspagina van jouw droomwerkgever, verschijn jij vaak eerder in de zoekresultaten van de recruiters als ze op zoek zijn naar iemand met jouw kwaliteiten en ervaring! Doen dus!

Hoe gaat LinkedIn voor jou werken?

Okay, als je wilt dat LinkedIn voor jou gaat werken (en je de baan vindt die bij jou past) dan zijn er een aantal dingen die jij kunt doen om LinkedIn een handje te helpen!

Stap 1: maak een LinkedIn profiel aan!

Als jij benaderd wilt worden voor de baan die bij jou past, moet je natuurlijk dáár zijn waar gezocht wordt én – als je daar dan bent – het juiste visitekaartje afgeven. Kortom, stap 1: je moet een LinkedIn profiel hebben. Deze kun je hier gratis aanmaken.

Stap 2: zorg dat je gevonden wordt

Misschien heb je al een profiel op LinkedIn en denk je nu: check, ik ben er! Helaas, zo eenvoudig werkt het niet. Je bent op LinkedIn immers in het gezelschap van bijna 90.000 andere Receptionisten in Nederland. Je moet dus niet alleen aanwezig zijn, maar ook zorgen dat je een beetje opvalt en eerder gevonden wordt dan de rest. Dit bereik je met een goed gevuld profiel! Hierover straks meer. Daarnaast kun je bij ‘Instellingen’ aangeven dat je graag gevonden wilt worden door Recruiters.

Stap 3: wees een beetje actief op LinkedIn

Met alleen een goed gevuld profiel ben je er nog niet. Want je moet ook zelf een beetje actief zijn op LinkedIn. En met actief bedoelen we: berichten plaatsen en reageren op berichten van anderen.

In de regel geldt: hoe actiever je bent, hoe groter de kans dat jij verschijnt na een relevante zoekopdracht van iemand anders. Dit betekent gelukkig niet dat je per week uren op LinkedIn moet zitten en iedereen moet spammen met berichten. Start gewoon met één bericht per week. Maak connectie met mensen en check je tijdlijn op berichten waar je op kunt reageren. Op LinkedIn kun je berichten ‘interessant vinden’ (vergelijkbaar met ‘liken’ op Facebook of het hartje op Instagram), commentaar geven of delen.

Heb je geen idee wat je moet posten en zoek je inspiratie? Maak een Google Alert aan met relevante termen binnen jouw branche (gastbeleving, klantcontact, gastontvangst etc.). Je krijgt dan een melding als er artikelen op Internet verschijnen over deze onderwerpen. Deze kun jij vervolgens weer delen op jouw tijdslijn en aanvullen met jouw eigen tekst en visie. Zo laat je goed je expertise zien. Kijk verder ook eens wat anderen plaatsen en kom zo op de beste ideeën voor de berichten op jouw tijdslijn.

Een goed gevuld profiel

Als Receptioniste weet je als geen ander: de eerste indruk is belangrijk. Als deze goed is, sta je vaak al 1-0 voor. Hetzelfde geldt voor jouw profiel op LinkedIn. Hiermee maak jij een eerste indruk op mensen van jou als Receptioniste én als persoon. Wist je trouwens dat als mensen jou opzoeken op Google, jouw LinkedIn profiel vaak het eerste zoekresultaat is? Extra reden om hier aandacht aan te besteden.

Waar moet je LinkedIn profiel aan voldoen om goed voor de dag te komen en LinkedIn voor jou te laten werken? Het antwoord is een zogenaamd ‘zeer deskundig profiel’. Je moet hiervoor minimaal aan een aantal eisen voldoen:

1: een uitgebreide titel

De titel is op LinkedIn direct zichtbaar onder jouw naam en wordt door LinkedIn automatisch aangemaakt op basis van jouw laatste werkervaring. Danielle: “Pas deze titel altijd aan (dit kan door op het potloodje te klikken naast de titel)! Bedenk daarbij zoekwoorden waar jij graag op gevonden wilt worden. Je wordt namelijk 15 x beter gevonden op woorden die in de titel staan.”

Als wij bij Offiss op zoek gaan naar een Receptioniste zoeken we ook vaak op: Office Manager, Baliemedewerker, Hostess, Gastvrouw of Hospitality Medewerker. Als jij deze woorden toevoegt aan je titel, kom jij dus eerder naar boven als recruiters hierop zoeken.

Daniëlle: “Denk, behalve aan de functie, ook aan andere termen die meer over jou als persoon zeggen! Wat is jouw kwaliteit? Waarmee onderscheid jij je in je werk? Misschien ben je wel heel punctueel, gastvrij of een organisatietalent. Zet dit dan ook in de titel. Je hebt hiervoor 120 leestekens, dus leef je uit ;-).”

Gerelateerde afbeelding

Daniëlle Poortenaar: “Wil jij gevonden worden op LinkedIn? Dan is het verwerken van de juiste zoekwoorden het meest effectief.”

 

2: een representatieve foto

Bij Offiss vinden we het een beetje een afknapper als iemand in het echt niet op de LinkedIn profielfoto lijkt. Zorg daarom dat je een goede, realistische foto bij je profiel plaatst. Echt doen, want je valt door de mand als je je anders voordoet dan je bent. Bewaar je vakantiefoto’s verder voor Facebook of Instagram. Die komen niet zo professioneel over. Ook foto’s met je kind of hond plaats je beter niet op LinkedIn. Voor de functie van Receptioniste is het daarnaast handig om verzorgd op de foto te staan. En boven alles: laat jezelf zien! Een representatieve foto betekent niet gelijk dat je een supersaaie pasfoto hoeft te plaatsen. Juist een foto die iets zegt over wie jij bent, spreekt aan.

3: een goede samenvatting bij info

Danielle: “Wat ik heel vaak zie, is dat mensen bij het kopje ‘Info’ op LinkedIn opschrijven wat voor werk ze gedaan hebben. Dat is zonde van de ruimte. Dit staat namelijk al bij jouw werkervaring. Vertel bij Info liever iets over jouw expertise: waar ben jij goed in? Wat zijn jouw kwaliteiten? Of nog beter: jouw ‘WHY’: waarom ben jij Receptioniste geworden, wat vind je daar leuk aan? Wat maakt jouw uniek t.o.v. anderen en wat zijn je ambities? Dit mag best persoonlijk zijn. Want zo krijgen recruiters de mens achter de Receptioniste te zien! Verwerk daarnaast ook in je infotekst weer zoveel mogelijk zoektermen.”

4: verkoop het resultaat!

Na het vorige punt, krijg je misschien een beetje de zenuwen. Want vertellen over waar je goed in bent, dat klinkt natuurlijk een beetje als opscheppen, als jezelf ‘verkopen’. En daar heb je misschien juist altijd wat moeite mee. Een truc om dit gevoel te voorkomen is in de tekst de focus te verleggen van jezelf naar het resultaat. Je zegt dan dus niet: ”Dit kan ik heel goed’ maar je deelt het resultaat: “Als je mij kiest, gaat dit en dit gebeuren voor jullie”. Zo weet de nieuwe werkgever gelijk wat hij aan je heeft!

5: goed overzicht van jouw werkervaring

Moet al jouw werkervaring vermeld worden? Danielle: “In principe zijn de laatste 10 jaar werkervaring het meest relevent. Bij deze banen vul je daarom niet alleen de functie en het bedrijf in, maar ook wat je gedaan hebt: je taken en verantwoordelijkheden en dus wat jij bereikt hebt voor het bedrijf als dit relevant is. Voor jouw ervaring van meer dan 10 jaar geleden, volstaat de functienaam. Zorg er verder altijd voor dat er geen gaten vallen. Dus heb je een tijdje geen baan gehad, laat dit zien en toon aan waarom niet! Noem ook vrijwilligerswerk.”

“Laat het resultaat zien. Zo weet een werkgever wat jij voor hem kunt betekenen.”
Danielle Poortenaar – Poortenaar Training & Coaching

Bij Offiss vinden we het daarnaast altijd belangrijk om te zien hoe lang een opdracht duurde, dus vul goed de tijdsduur in. Soms zoeken we mensen voor lange tijd: iemand met alleen maar korte opdrachten valt dan eerder af.

6: vergeet de vaardigheden niet!

Je kunt aan je profiel tot 50 vaardigheden toevoegen. Daarmee verrijk je jouw profiel ook mooi! Je kunt deze vaardigheden uit een lijst kiezen of zelf bepalen. Op zoek naar inspiratie: check eens de profielen van andere Receptionisten en kijk wat zij gebruiken.

7: vraag om aanbevelingen

Heb jij ergens gewerkt en weet je dat jouw leidinggevende super tevreden was? Vraag of hij of zij een aanbeveling wil doen op LinkedIn. Dat staat natuurlijk hartstikke goed! Via je profiel kun je dit direct aan iemand vragen. Maar je kunt dit ook persoonlijk doen. Tip: wees specifiek waarover je wilt dat hij of zij schrijft, dan weet je zeker dat de tekst die je terug krijgt relevant is. Je kunt zelfs al een opzetje sturen en vragen of die persoon het eens is met de tekst en deze bij jou wil plaatsen. Scheelt voor de ander weer tijd en jij hebt de tekst die je wilt.

Zelf reageren op een baan via LinkedIn

Stel, je ziet zelf een functie op LinkedIn waarop je wilt reageren. Waar let je dan op? Wat vergroot de kans dat jij uitgenodigd wordt voor een gesprek?

1: geef je telefoonnummer

Zorg dat je – als je een bericht stuurt – je telefoonnummer erbij zet. Wij nodigen bijvoorbeeld alleen maar mensen uit die we ook telefonisch gesproken hebben.

2: wees proactief

Gebruik niet de standaard knop: ‘reageren’ via LinkedIn maar stuur een mail met je reactie en motivatie en stuur gelijk je CV mee.


En? Ben jij er klaar voor om meer te gaan doen met LinkedIn?

Vergeet niet om onze bedrijfspagina te volgen en als je er toch bent: zullen we linken ;-)?

Klik op de afbeelding en je vindt ons direct.

  

En? Heb je wat aan de tips in dit blog?

Misschien heb jij zelf wel een goede tip die hier nog niet bij staat! Laat het ons weten via Facebook of Instagram! Dan lezen ook jouw collega’s Receptionisten het.

Meer tips voor Receptionisten vind je hier.

Oh ja…we weten dat we hier vooral ‘Receptioniste’ schrijven en ‘zij’. Al deze tips en info gelden natuurlijk ook voor mannelijke Receptionisten. Maar omdat het nou eenmaal makkelijker leest, houden wij het even op Receptioniste en zij.