Hoe zorg je voor een goede werk privé balans? 10 tips!

Doen wat je leuk vindt en meer. Willen we dat niet allemaal? Met plezier je werk doen en voldoende vrije tijd overhouden voor jezelf, familie en vrienden. Soms lijkt het wel alsof er niet genoeg uren in een dag zitten!

Hoe zorg je dat je niet uitgeput raakt en tijd en ruimte hebt voor alles wat je belangrijk vindt?

Onze nieuwe Offiss collega Savine Tellier is naast onze rots in de branding, (Zelf) Liefde Coach en dus de aangewezen persoon om jou dé 10 tips te geven waarmee jij meer balans creëert tussen werk en privé.

Tip 1: Moet je iets doen dat energie vreet? Zorg dan dat er iets tegenover staat dat energie geeft!

Het liefst wil je alles wat energie vreet natuurlijk het liefste gewoon lekker niet doen. Maar helaas werkt dat niet altijd zo. Er zullen altijd taken zijn die je minder leuk vindt maar wel gewoon nodig zijn. Die doe je met gemak als je genoeg energie hebt.

Leren herkennen waar je op leeg loopt, is de eerste stap. Als je dat weet, kun je gaan kiezen of het iets is wat echt even gedaan moet worden of dat het misschien niet eens nodig is.

En als het je energie kost, waarom dan? Vind je dat het op een bepaalde manier moet gebeuren of is het een bezigheid die tegen je natuur in gaat? Kun je het misschien uitbesteden, of leuker maken door het op een andere manier te doen, die beter bij jou past?

Focus op wat energie geeft. Wat vind je leuk om te doen, waar heb je zin in en waar maakt je hart een sprongetje van? Welke mensen geven je energie? Doe deze dingen meer en omring je met mensen die jou in je kracht zetten.

Focus op wat energie geeft!

Tip 2: #Selfcare

Het leven gaat tegenwoordig sneller dan ooit. Voor je het weet raak je verstrikt in een wirwar aan activiteiten en mensen die om jouw aandacht vragen. Je zou jezelf er bijna door vergeten!

Als je andere mensen iets wilt geven, moet je eerst zelf okay zijn. Het werkt net zoals in het vliegtuig: eerst je eigen zuurstofmasker opzetten, dan pas een ander helpen. Nog niet iedereen is hier heel erg goed in. #selfcare is tegenwoordig zelfs een trend. Hoe zit dit bij jou?

Hoe zorg je voor jezelf?

Voor jezelf zorgen kan op allerlei manieren. Het kan met elke activiteit of handeling die je lichaam en geest voedt. Of het nou sporten, mediteren, een goed boek lezen is of in bad gaan. Voor iedereen houdt het iets anders in. Waar word jij zelf echt blij van? Zonder dat je hiermee direct iets voor een ander doet (want die stap komt dus later)?

Stel jezelf die vraag, want alleen de vraag stellen, helpt al om vaker naar jouw behoefte te luisteren.

Tip 3: Take a break!

Haal even een paar tellen alleen maar adem. Door kort je ademhaling te volgen, verplaats je je aandacht van je hoofd naar je lijf. Voel hoe de adem je buik laat uitzetten en terug bewegen. Het goede nieuws: dit kan je altijd en overal doen. Ook achter je bureau of in de auto in de file. Een heerlijke reset als je merkt dat hoofd vol zit!

Het betekent ook: neem wat vaker pauze. Ga even een rondje lopen in de pauze, verzet je zinnen. Onze aandacht komt in golven. Ga mee op de golf en gebruik je focus. Wanneer die afneemt, maak ruimte voor het dipje. Dat maakt je een stuk effectiever.

Tip 4: Neem de tijd

Moet er ’s ochtends veel gebeuren of moet je rennen naar de trein? Plan er wat extra tijd voor in. Sta iets eerder op, reken 10 minuten extra en geef jezelf de rust om er wat langer over te doen.

Hoe jouw ochtend begint, zet de toon voor de rest van de dag!

Dit geldt ook voor deadlines. Vaak hebben we in ons hoofd een te strakke deadline gezet. Ga bij jezelf na of die realistisch is of dat je misschien meer tijd nodig hebt.

Tip 5: Ga af en toe offline

Stiekem weten we het allemaal: vaker offline gaan, zou goed voor ons zijn. Even de telefoon wegleggen en van de computer weglopen. Notificaties van je telefoon verstoren bijvoorbeeld je vrije tijd, terwijl deze juist zo belangrijk voor ons is. Ze zorgen voor stress zonder dat je het door hebt.

Tegenwoordig krijgt ons brein meer prikkels dan ooit te verwerken. Als je het niet de tijd geeft om dat te doen, ervaar je eerder een overbelasting. Je brein voelt dan alsof je 20 tabbladen open hebt staan in je (mentale) webbrowser.

Door de prikkels met regelmaat gedurende de dag te minimaliseren, krijgt je hoofd de tijd om alles te verwerken. Probeer het uit en ervaar dat je frisser met de volgende taak kunt beginnen.

Tip 6: Maak keuzes

Klinkt lekker logisch, maar toch verliezen we snel uit het oog wat we echt belangrijk vinden. Als we het hebben over de balans tussen werk en privé, dan doelen we op de verdeling van energie en tijd op een dag. Dus waar kies jij voor om je energie aan te geven?

Hoe meer uitdagingen of verplichtingen je aan gaat, hoe meer ballen je in de lucht moet houden. Wat valt daadwerkelijk binnen jouw verantwoordelijkheid en wat is daarbinnen het belangrijkste?

Juist Receptionisten, die behulpzaam en gastvrij zijn, willen vaak iets extra doen en zijn goed in zichzelf wegcijferen. Hulp wordt het beste ontvangen als je het geeft vanuit oprechte wil. Zeg dus vaker nee. Beter voor jezelf en dus ook voor de ander.

Tip 7: Zet intenties

Oftewel: bepaal jouw doel van de dag! Door ’s ochtends een intentie te zetten, laat je je onbewuste weten waar je die dag naar streeft. Gedurende de dag zul je dan makkelijker keuzes maken in lijn met jouw intentie. Hoe wil jij je voelen aan het eind van de dag?

Voorbeelden van intenties zijn: aan het eind van de dag voel ik me voldaan, heb ik alle belangrijke dingen af, heb ik veel plezier gehad, leuke contacten gelegd, et cetera.

Tip 8: Check je overtuigingen

Hoe we tegen iets aan kijken, bepaalt hoe we ons erover voelen. Dit heeft te maken met onze overtuigingen over het onderwerp.

De meeste receptionisten (en de meeste mensen überhaupt) die worstelen met hun privé werk balans, zijn perfectionistisch ingesteld en hebben een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Daar is niets mis mee, totdat het tegen je gaat werken.

Bijvoorbeeld: hoe meer we de overtuiging hebben dat we iets goed of snel moeten doen, hoe meer we in de kramp schieten en stress ervaren. Dit blokkeert ons alleen maar bij het volbrengen van de taak.

Het loslaten van de overtuiging geeft ruimte om nieuwe mogelijkheden te kunnen zien. Dat begint bij je je realiseren dat je zo in elkaar steekt. Vervolgens kun je dan elke keer dat je merkt dat je het doet, een andere keuze maken. Ga eens voor ‘goed genoeg’. Vaak overtref je de verwachtingen daar al mee. En maak je fouten? Daar word je alleen maar beter van. Beter dan van blokkeren omdat het perfect moet zijn.

Tip 9: Lach!

Lach af en toe om jezelf of kijk een stukje van je favoriete komiek, gekke kattenfilmpjes of ga moppen tappen met die gezellige collega bij de koffiemachine. Lachen is een hele natuurlijke manier van ontlading voor het lichaam.

Slechts het krullen van je mondhoeken en je ogen in lach-stand zetten is voldoende om het lichaam bepaalde stoffen aan te laten maken die het zenuwstelsel tot rust brengen.

Het helpt natuurlijk ook erg in je werk. Lach bijvoorbeeld als je de telefoon opneemt, het is direct hoorbaar voor de beller! En met glimlachen bij bezoek,  maak je meteen een goede indruk.

Tip 10: Train your brain

Balans vinden en houden is een kwestie van training. Gedrags- en gedachtepatronen verander je niet in een dag. Elk moment kun je opnieuw een keuze maken. Hoe vaker je anders kiest, hoe meer dit in je hoofd wordt opgeslagen.

Wetenschappelijk gezien lopen neuronen met behulp van neurotransmitters langs ‘meest belopen’ paden. Door anders te kiezen worden nieuwe paadjes gecreëerd, totdat het nieuwe patroon het ‘meest belopen’ pad is. Dit is net als bij elektriciteit de weg van de minste weerstand. Zo wordt het steeds makkelijker om iets op de nieuwe manier te doen.

Het schijnt dat je 7 dagen nodig hebt om anders te gaan kiezen en 21 dagen om een nieuw gedrags- of gedachtepatroon aan te leren. Dus met 3 weken kun je blijvend balans creëren in je leven!

Conclusie? Zorg voor jezelf en train je perceptie. Balanceren kun je leren!


En? Heb je wat aan de tips in dit blog?

Misschien heb jij zelf wel een goede tip die hier nog niet bij staat! Laat het ons weten via Facebook of Instagram! Dan lezen ook jouw collega Receptionisten het.

Meer tips voor Receptionisten vind je hier.